söndag 24 juli 2011

funderingar runt den långa bilresan som väntar

Upplagd av Amy kl. 12:37
Nu är det bara en vecka tills vi ger oss av ner till den sydliga delen av Tyskland. Ska bi jätte kul att komma iväg.
Men det är mycket som ska planeras inför och inte minst hur vi smidigast löser de många timmarna i bilen på vägen ner och hem..

Idag sitter alla tre på rad bak och vi fram.. Självklart vore ju det drömmen att få sitta fram och kunna prata med David på resan. Men om Elias då får för sig att skrika är jag maktlös. Jag kan inte göra något alls där ifrån..
Alternativ ett skulle vara att flytta fram Oliwer (som sitter i mitten) så att jag får sitta där. Därifrån har jag kontroll över alla tre och kan prata med David också. Nackdel är att dte är ganska trångt i mitten och jag har inte plats för packning på golvet (med mutor osv)...

Alternativ två är då att sätta Oliwer framåtvänd och Elias i mitten för då kan jag nå honom från mitt framsäte. Nackdel finns ju guvetvis även här.. Oliwer är inte 4 år och jag är INTE glad i att vända honom framåt ännu. Skulle vi krocka skulle jag aldrig i hela mitt liv kunna förlåta mig för det. Honom vänder jag helst den dagen då han växer ur stolen och det finns nog minst 1 dm tillväxtmån till.
Tyvärr går inte stolarna ihop med Elias i mitten och Oliwers stol på kanten bakåtvänd, annars vorde ju det en bra lösning.

Ja kanske jag får offra min framplats och knö där bak... Obekvämt värre men kanske ändå lugnast så?

Sen kommer nästa tanke.. Vad ska man roa dom med? Får bli film och kex typ? En hel del pauser med amning får det nog bli också. Elias blir nog den som sätter stopp flest gånger kan jag tro. Det är inte en bebis som gillar bilåkande kan jag säga ;)..

Har ni några bra tips? Något jag inte tänkt på kanske?

5 kommentarer:

Anette sa...

Åh jag hade precis skrivit massor så kom Ludwig o tog bort allt, suck! :)

Va synn att inte Elias kan sitta i mitten när de andra sitter bakåtvända, har ni verkligen testat? Vi trodde att det absolut inte skulle gå men så testade vi ju då och så gick det ju tack o lov =0) Han ser mig, jag kan klappa honom, ge honom nappen, han kan dricka välling om vi inte skall stanna just då, busa lite med honom med min bakåtvända arm haha.

Annars om airbagen är urkopplad fram (den skall man visst inte lita på om den inte är HELT urkopplad) skulle jag sitta i mitten bak, kan du inte ha sakerna på golvet på sidan där bak?

Våra barn är vana att åka bil, och det brukar gå väldigt bra med alla barnen även när vi åker långresor.
Film är säkert till en hjäl ibland, vi har inte skaffat någon..än :) Kaka/pannkaka (mut haha), stanna vid någon lekplats kanske?, leksak (T o L gillar småbilar), musik, cd-saga..jag brukar se olika saker som dom skall kolla efter.. :)

Jag hade inte så mycket mer än du redan vet hehe, men ni får nog till det på något bra sätt skall du se =)

Mikaela sa...

Åk när de är pigga eller trötta... L funkar i alla fall så, att när hon är pigg är hon lätt att underhålla och när hon är trött somnar hon. Däremellan är det inte kul. Vi spelade mycket barnskivor i bilen och sjöng tillsammans, det gillade i alla fall L. Vi åkte gärna så tidigt som möjligt på morgonen (färdigpackad bil på kvällen), men jag vet andra som gör tvärt om, kör när barnen ska sova för natten, men vi är inte tillräckligt pigga för det själva.

zasata sa...

bättre du sitter trångt, än OM det händer något.. Dvd till dom stora, digestivkex, pennor ich massa sångböcker..

Anette sa...

Ja jo föresten skall vi åka långresor så försöker vi åka på eftermiddagen, eller sen eftermiddag-kväll, då sover dom som vanligt för natten, fast i bilen =) Men då gäller det att den som kör skall fixa o köra på natten me ;)

Tove sa...

Hoppas det går bra på resan. Majskrokar, böcker och dvd till barnen om dom inte blir åksjuka.
Många stop på vägen.
Jag har suttit emellan bak som du beskriver vid långresor. Jag har tom ammat sittandes i mitten och Oliwer har suttit i sin bakåtvända bilstol, såg säkert inte helt klokt ut men nöden har ingen lag ;-)

Skicka en kommentar

Vad tycker du?

 

Amy - 3 barns mamma vid 23 Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea